Svensk sjukvård..

Den svenska sjukvården är mycket underlig i mina ögon.
När man är med om en olycka blir man omhändertagen på olika sett, beroende på vilken dag och tid på dygnet det är.
Första gången jag åkte in, en morgon på en vardag vart jag väl omhändertagen. Trevliga människor och en bra bemötande av både ambulans personal och på akut avdelningen.
Vissligen fick jag ligga med ett öppet sår i ansiktet i ca 14 timmar innan de sydde ihop mig, men det kan kan väl stå ut med så länge det finns morfin att få.
Andra gången var det en fredag ganska sent på eftermiddagen.
Först och främst åkte ambulanspersonalen fel.. inte lite fel heller, utan dom ringer när de är i Heby o säger att de är framme.. jag befann mig i Snarpsätra ca 3 mil åt andra hållet?! gps??Vad är det?
Väl framme trycker de upp en handuk i fejset på mig, och jag lovar det är inte skönt när man har ett 5 cm hål över läppen och 4 tänder som står åt olika håll.
De lägger mig raklång och spänner fast mig, så allt blod rinner rakt ner i halsen så jag inte kunde andas.. jag fick panik..konstigt?! nej..
Tanten sa åt mig att andas lugnt, och skärpa mig. Och det är inte lätt när man inte får någon luft.
Väl framme på akuten går det till en början bra.Får lite morfin och de säger att jag ska säga till om jag behöver ha mera under dagen.
Men i väntan på käk kirurg (som förövrigt tog ca 8 timmar) börjar deras misstag att rulla in.
De sätter dropp och första sjuksköterskan säger att de kommer att komma in var 15 min och kolla alla värden.
Efter nån timme kommer de första gången. Sen dröjer det ytterligare nån timme innan jag pallrar mig upp på fötter för att fråga om blodet verkligen ska rinna in i dropp påsen , som vart slut ganska länge.. folk tittade ganska konstigt i korridoren när jag gick omkring med en dropp påse som börjar fyllas med blod, ha..ha..
Ne men Oj, den måste bytas va deras svar.
Efter ett par timmar till känner jag att morfinet slutat verka och ber om att få mer.. en irriterad sköterska kommer efter en stund med två panodil (i tablett form) och ger mig..
Och hur i helskotta ska jag kunna svälja som när tänderna sticker åt olika håll och hålet i läppen spricker upp mer och mer ju mer jag rör mig?
Men antar att de hade mycket att göra och jag inte var prioriterad.
En vän till mig som länge har haft problem med svimningar och andnings svårigheter åkte in för några dagar sen, utan att få hjälp.
Läkaren i princip bar ut henne i väntrummet igen och önskade henne lycka till..
Så om ni måste åka in till akuten, se till att inte göra det fre-sön. Då får du garanterat inte den hjälp du behöver.
Tack o Hej

Kommentarer
Postat av: Jannica

Fy fasen alltså!! Det är faktiskt riktigt otäckt!!

Hoppas du mår bra nu! Det hände väl inte nu va? Det var väl Bosse som råkade förolycka dej? Eller har det hänt nå mer?

Kram

2011-02-14 @ 15:27:33
URL: http://famhammarstrand.blogspot.com
Postat av: Anonym

2011-02-14 @ 22:03:51
Postat av: Johanna

Nej , sista gången jag vart sparkad i ansiktet var 2009.

Ja precis , de va Bosse.

Mår helt ok.. dom håller fortfarande på med tänderna, går inge vidare. ska få komma till ngn speciallist i vås nu.

Nacken tog tyvärr också stryk, så den håller dom också på att utreda.

Men annars så :D

2011-02-14 @ 22:06:26
Postat av: Olle

Sjukvården är underlig ja....massor med folk inblandade, och visst blir det fel ibland just pga att det kanske är lite väl många inblandade i vissa fall. Sen så finns det väldigt många personer som har gjort hel fel yrkesval...folk utan empati...som ser sjuka personer som känslolösa, besvärliga köttstycken.

Sen finns det tackolov en jäkla massa personer som valt helt rätt yrke! Jag har nog haft tur under alla mina sjukhusvistelser, för av alla 100-tals sköterskor o läkare jag träffat i Västerås o Uppsala så är det nog bara ett par stycken som varit helt hopplösa... :)

Men jag håller med om akuten...där hamnar oftast helt fel folk! Sönderstressade och sura och vill inte hjälpa... Och värst är helgerna.



Sen tycker jag nog att du borde börja bära riddarrustning eller full hockeymundering när du är i närheten av dina djur... ;)

2011-03-05 @ 06:39:06
URL: http://ollemannen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0