Freja



Denna underbara varelse är en unik hund med otroligt mycket energi.

Starten på hennes liv vart inte den bästa, hon var ungefär 2 timmar ifrån avlivning när jag fick höra om henne.
Jag hade precis skaffat mig en egen lägenhet och ett jobb 2006, tror det var i maj någon gång.

Gick in på Ankis Zoo i Sala där min kompis Lina jobbade lite extra. När hon berättade att en brun dobermann skulle avlivas bara för att de äldre paret inte orkade med henne längre.
Paret är i 60 + års åldern och skaffar sig en ung dobermann tik.. SMART!
Jag hade tänkt mycket på att skaffa mig en hund som kunde följa med till jobbet, men kanske inte riktigt tänkt klart.
Men så vart de att jag for o hälsade på henne i en liten lägenhet i Sala.
Jag var SÅLD! Vilken hund, kom o hälsade så glatt och jag såg på hela henne att hon ville därifrån.
Tog med henne ut på en promenad, säkert hennes första på flera veckor (balkongen användes flitigt annars).
Hon var helt till sig av att komma ut och kunna röra på sig, busa, hoppa o snurra. Hon gjorde allt på en gång och bara njöt.
Började strosa tillbacks till de gamla parets lägenhet, och väl framme i porten sätter Freja sig ner och vägrar att följa med in.
Då bestämde jag mig, det här är sista gången hon behöver gå in genom denna port!

Satte mig ner och pratade med paret, som berättade han de haft henne i ca 5 månader. Innan bodde hon hos en narkoman och alkolist, jätte bra för en liten valp..
Den äldre mannen berättade även att han brukade cykla med henne, sisådär 1,5 mil åt gången, då vart hon trött sa han.
Rös till och tänkte på en gång att hennes höfter skulle vara slut i mycket tidigt ålder då hon bara var ungefär 5 månader när han började.

Men jag kände att jag ville ge denna underbara krabat en chans till ett bättre liv och tog hem henne.
Första dagen när vi var ute på promenad, brände hon sig på nosen av solen. Så lite sol hade hon sett

Vi vart ett bra par, hon var med mig på jobbet på vardagarna och på helgerna åkte vi ofta och badade.

Nu några år senare, har hon börjat lugna ner sig lite.. men inte är det mycket :) 
Höfterna är röntgade och var ua.!! Jippiii 

Freja har ett hjärta av guld och jag är mycket lyckosam som hade turen att få ta över henne, och jag hoppas vi har mååånga år kvar tillsammans!







Kommentarer
Postat av: Jannica

Åhh, jag minns så väl när dom kom in och berättade om Freja!! Jag å Lina tänkte direkt på dej! Vilken tur att ni fann varann!

2011-01-24 @ 21:45:38
URL: http://famhammarstrand.blogspot.com
Postat av: ewe

2011-01-24 @ 21:54:26
Postat av: ewe

men vadå, hem till gården är ju skitbra. om jag råkar missa ett avsnitt på dagen, så MÅSTE jag kolla på tv4play sen, haha.



sorgligt att läsa om Bosse :( Klara knappt av att läsa :(

men det var roligt att läsa om Freja, hon är ju så söt.

2011-01-24 @ 21:56:31
URL: http://ewev.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0